کدکن مبین سازه

راهنمای نصب و نت

کدکن مبین سازه

شرایط سایت، دپو و حمل مصالح

– اطمینان از نگهداری و حفاظت متریال از زمان خرید تا زمان تحویل سقف تکمیل شده از جمله مسئولیت های پیمانکار به حساب می آید. اما به هر صورت پیمانکار اصلی یا شخص کارفرما (بسته به نوع پیمان) مسئول شرایط سایت می باشد بنابراین هر یک از طرفین بایستی به نیازمندیها و شرایط انبارش سقف کاذب آگاه بوده و فضایی صاف، خشک، تمیز، و ایمن برای دپوی متریال و ملزومات عملیات نصب فراهم نمایند.
– پکیج و شیوه بسته بندی محصولات کدکن مبین سازه بسته به نوع محصول متفاوت است اما تمام آن ها به گونه ای طراحی شده اند تا در صورتیکه به درستی حمل و نقل و جابجا شوند به محصول آسیبی وارد نشود. به طور مشخص جابجایی بدون دقت، غلطاندن، انداختن و سقوط بسته ها ممکن است موجب تحمیل فشار به گوشه های کارتن و نهایتاً آسیب به محصول گردد.
– قطعاتی که دارای طول بلندی می باشند مانند ادوات زیرسازی یا قطعات سقف گریلیوم بایستی روی یک سطح یکپارچه و صاف دپو شوند و به هیچ عنوان نباید در زیر سطح مقطع آنها از پایه استفاده نمود، به عبارت دیگر نیروی وزن این قطعات بایستی به صورت همگن و یکنواخت به سطح تکیه گاه وارد شود. تایل های مینرال در کارتن به همراه پوشش مقوایی بسته بندی شده اند، این بسته بندی در مقابل رطوبت مقاوم است اما ضدآب (Waterproof) نیست. تایل های آلومینیومی نیز بسته بندی آن ها تماماً داخل کارتن قرار دارد و شرایط یکسان دارند.
– تایل های معدنی و فیبرهای نرم بایستی به صورت افقی دپو شون به گونه ای که نمای آن ها رو به بالا بوده و هیچ جسم دیگری روی آن ها قرار نگیرد.
– تایل های آلومینیومی بایستی به صورت عمودی و کنار هم دپو شوند.
– فرآیند انبارش بایستی به اطلاع مجری ایمنی و بهداشت (HSE) رسانده شود تا ارزیابی های موقعیتی لازم براش شناسایی ریسک های منفی به ویژه در هنگام جابجایی بسته های سنگین صورت پذیرد و در صورت نیاز از تجهیزات جابجایی و حمل مکانیکی مناسب استفاده شود.

شرایط و پیشنیازهای نصب

– سقف کاذب از جمله اقلام فینیشینگ ابنیه به حساب می آید و شرایط سایت در حین عملیات اجرایی نیز بایستی مبین این موضوع باشد. تایل های سقف بایستی ۲۴ ساعت پیش از عملیات نصب در دمای ۳۵-۱۱ درجه سانتیگراد به شیوه صحیح در پای کار دپو شوند.
– ثبات دما شاخصی بسیار حیاتی است و می تواند تأثیر بسزایی بر رطوبت محیط و نهایتاً محصولات حساس در مقابل رطوبت داشته باشد. حتی یک قطره ممکن است شرایط رطوبت را ایجاد نماید و موجب تحمیل خسارت به متریال سقف نصب و یا دپو شده شود. در فصول برف و باران گرمایش و حتی استفاده از هیترهای خشک کننده شاید ضروری باشد. چراکه سوخت های فسیلی خود ممکن است موجب ایجاد بخار آب و رطوبت گردند. استفاده از سیستم های تهویه به ویژه در فصول گرما می تواند برای کنترل نوسانات دما و چگالش مفید باشد.
– اغلب محصولات گروه کدکن مبین سازه حداقل تا رطوبت ۷۰ درصد مقاوم هستند اما استفاده از عایق های حرارتی در پشت تایل های سقف موجب افت حرارت ساختمان می شود بنابراین بایستی احتمال ایجاد شبنم در این فضا لحاظ گردد. در صورتیکه احتمال چگالش این موضوع وجود داشته باشد بایستی از پوشش های کنترل بخار ما بین سقف کاذب و تأسیسات استفاده شود. بهتر است در این رابطه از مشاوره مهندس مکانیک متخصص در این موضوع کمک گرفت.

پس از اجرا

– به طور معمول استقرار در ساختمان پس از تحویل پروژه به بهره بردار به طور یکباره صورت نمی گیرد. در چنین شرایطی سیستم گرمایش و تهویه ممکن است در حجم مورد نیاز کل ساختمان فعال نباشند و یا به طور کامل به دلیل کاهش هزینه های انرژی خاموش شوند. در این مواقع بایستی شرایط یکسان برای فضای بالا و پایین سقف به وجود آورد و حتی شاید نیاز باشد تا به صورت موقت تایل های سقفی را جابجا کرد.
– ممکن است نیاز باشد تا دمای ایجاد شده در اثر تابش نور خورشید به وسیله تهویه پخش گردد تا ریسک رخ دادن چگالش در هنگام افت شدید دما در شب از بین برود. تأثیر عایق در پشت سقف کاذب و یا بام نیز بایستی در نظر گرفته شود تا در صورت احتمال چگالش از سیستم تهویه و کنترل بخار استفاده شود.

نگهداری، تعویض، تغییر دکور و تمیزکاری

– عملیات تعمیر و نگهداری تنها زمانی باید انجام شود که تأثیر آن بر مشخصات فنی نصب کاملاً لحاظ شده باشد. در مورد تایل ها چیزی بیشتر از رنگ آمیزی و یا لایه محافظ نیاز نیست. اما به هر حال در حین اجرای عملیات تعمیر و نگهداری بایستی شیوه و دستور العمل مطمئنی به کار برد تا در نهایت عملکرد و نمود ظاهری سقف پابرجا باقی بماند.
– خسارت های جزئی به تایل های مینرال یا فیبرهای الیاف معدنی میتواند با پر کننده های متداول در بازار یا حتی رنگ مخصوص بر طرف گردد اگرچه با توجه به طول عمر طبیعی متریال امکان تطبیق کامل رنگ آن با لایه پر کننده وجود ندارد.
– در هنگام تعویض تایل ها نیز ممکن است این اختلاف رنگ بین تایل های قدیمی و جدید نمود پیدا نماید. این مسئله را تا حد زیادی می توان با تعویض دکور کل سقف و یا در کنار هم قرار دادن تایل های قدیمی و جدید در فضاهای مختلف مرتفع نمود.
– اغلب تایل های و متریال سقفی قابلیت تغییر دکور را دارند اما بایستی در انتخاب رنگ دقت لازم را به عمل آورد تا تأثیر منفی بر عکس العمل در برابر آتش و خاصیت آکوستیک بودن وارد نشود. تغییر دکور به وسیله اسپری نمودن با حداقل میزان رنگ بهترین روش ممکن است. پیش از عمل رنگ آمیزی تایل های سقف بایستی از سازه نگهدارنده خود جدا شده و روی سطح صاف قرار گیرند در این صورت امکان رنگ آمیزی سازه در محل وجود خواهد داشت. اما بایستی دقت کرد که تنها در هنگامیکه تایل ها و سازه نگهدارنده هر دو به طور کامل خشک شده اند عمل جایگذاری تایل ها صورت پذیرد. در صورتیکه از همکاری یک شرکت دکوراسیون حرفه ای استفاده می شود، بایستی اطمینان از حفظ عملکردها و خصیصه های فنی سقف حاصل شود.
– سقف ها از جنس های مختلف مستلزم استفاده ار ملزومات ختلف جهت تمیزکاری و تنظیف می باشد. در تایل های مینرال (معروف به معدنی) ابتدا باید سطح تایل ها کاملاً از وجود هر گونه گرد و غبار با استفاده از فرچه نرم پاک شود. هر گونه لک که در اثر برخورد مداد، خودکار، ماژیک و یا دیگر عاملی به وجود آمده است بایستی توسط پاک کن و یا مواد پاک کننده مختص به خود پاک شود. برای این کار حتی می توان از پارچه مرطوب یا اسفنج آغشته محلول آب و صابون (محلول شوینده رقیق) استفاده کرد. برای این کار باید اسفنج به کمترین میزان ممکن آغشته به آب گردد و از خیس شدن متریال و سازه سقف تا حد ممکن پرهیز نمود.
– گفتنی است مقاومت رنگ های استفاده شده برای محصولات در مقابل مواد شوینده و ضد عفونی کننده تماماً در شرایط آزمایشگاهی مورد تست و آزمایش قرار گرفته است.
– تایل های از جنس فیبرهای نرم در صورتیکه خاک گرفته باشند به طور معمول به سادگی قابل پاک کردن می باشند. البته باید توجه داشت که تعداد دفعات تنظیف بهتر است که هر چه کمتر صورت گیرد و این موضوع کاملاً بستگی به نوع متریال و میزان خاک نفوذ کرده به سطح دارد.
– هر گونه گرد و خاک بایستی توسط فرچه نرم یا جارو برقی تمیز از سطح تایل پاک شود. لک های حاصل شده از خودکار و یا مواردی از این دست بایستی با استفاده از اسکاچ و یا پدهای تنظیف به آرامی از سطح تایل زدوده شود. برای انجام این کار بهتر است از فشار آوردن اضافی به سطح تایل جلوگیری نمود چراکه ممکن است موجب اختلاف رنگ گردد. یک روش جایگزین می تواند استفاده از پارچه مرطوب یا اسفنج آغشته محلول آب و صابون (محلول شوینده رقیق) اما به هیچ عنوان نباید اقدام به ساییدن یا تراشیدن تایل نمود. برای این کار باید اسفنج به کمترین میزان ممکن آغشته به آب گردد و سپس با استفاده از پارچه مرطوب اقدام به پاک کردن باقیمانده مواد شوینده در سطح تایل نمود.
– تایل های فلزی بایستی به محض آلوده شدن به گرد و خاک پاک شوند تا از نفوذ آلودگی و ایجاد لک جلوگیری شود، در غیر اینصورت عملیات نظافت چندان موفقیت آمیز نخواهد بود. گرد و غبار سطح را می توان با یک پارچه نمناک به راحتی برداشت و برای لکه های روغن و اثرات انگشت از پارچه مرطوب یا اسفنج آغشته محلول آب و صابون (محلول شوینده رقیق) استفاده نمود. پس از شستن باقیمانده مواد شوینده را باید با پارچه نمناک پاک کرد.
– پیشنهاد میکنیم ابتدا یک فضای کوچک و غیر بحرانی که کمتر از دیگر نقاط در معرض دید قرار دارد به عنوان پایلوت و آزمایش انتخاب گردد.
– ممکن است نیاز باشد تا دمای ایجاد شده در اثر تابش نور خورشید به وسیله تهویه پخش گردد تا ریسک رخ دادن چگالش در هنگام افت شدید دما در شب از بین برود. تأثیر عایق در پشت سقف کاذب و یا بام نیز بایستی در نظر گرفته شود تا در صورت احتمال چگالش از سیستم تهویه و کنترل بخار استفاده شود.

ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)

– اکثریت قریب بالاتفاق محصولات کدکن مبین سازه منطبق بر استانداردهای بروز CE اروپا می باشند و ضرورت های تعریف شده در حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست در تمام فرآیندهای طراحی، تولید و اجرا در نظر گرفته شده و می شود. در قبال محصول سقف کاذب این موضوع شامل واکنش در برابر آتش، متصاعد کردن آزبست، آزاد کردن فرمالدئید. برای محصولات گرید شبکه ای شامل واکنش در برابر آتش، ظرفیت تحمل وزن و ماندگاری و طول عمر می باشد.
– مجموعه کدکن مبین سازه در تعریف استراتژی و خط مشی های خود همواره رویکرد توسعه پایدار داشته و تمام شاخص ها و ارزش های اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی را در طراحی و پیاده سازی فرآیندهای سازمانی خود لحاظ نموده است.

تماس با ما